Ginetta tillbaka på norska Rudskogen

För två år sedan var Rudskogen utanför Rakkestad i Norge en av hållplatserna för Ginetta-klassen. Till helgen är man tillbaka med en späckad lördag som innehåller såväl två tester som kval och dubbla race.

Förra gången delade Otto Gullberg och Sebastian Arenram på segrarna, men numera kör båda GT4 Scandinavia – en klass som inte finns med på Rudskogen denna gång. Som favorit får naturligtvis Hampus Rydman gälla, trots att han inte kört på banan förut. Den totala dominansen under premiären på Ring Knutstorp för knappt två veckor sedan visar att både han och M4-teamet är i toppform. Men visst finns det utmanare.

Unge Daniel Andersson imponerade stort senast och blir intressant att följa. Kan han upprepa prestationen att ta sig upp på pallen två gånger igen? Och vad kan vi förvänta oss från danskan Amalie Wichmand? Hennes andra plats i heat två på Ring Knutstorp var inte bara det bästa hon gjort i racing, utan också den främsta placeringen för en kvinnlig förare sedan Jenna Brorsson vann i Anderstorp 2007! Fredrik Blomstedt är inte med i Norge, men det finns andra kandidater till topplaceringar. Rutinerade Anders Gustavson är en av dem. Han körde 2017 och kan både banan och biltypen mycket väl.

Mittfältet i Ginetta GT5 är jämnare än någonsin tidigare. Linus Ahlström, Andreas Lundin, Filip Engdahl, Jesper Ramsberg, Niklas Kristiansson, Alexander Holmberg, Jonas Källström och Mikael Karlsson fick samtliga med sig poäng från Skåne och är säkert sugna på fler. En inte allt för enkel uppgift när startfältet består av mer än 20 bilar och endast de tio bästa får poäng.

Mycket körning under en enda dag erbjuds och att det är möjligt beror på att klassfloran begränsats till tre. Porsche Carrera Cup och Formula Nordic är de andra två, men enbart Porsche stannar kvar till söndagen för sina båda deltävlingar. Inga rörliga biler den här gången men allt går att följa via live-timing på https://www.motorsport-events.se/livetimingpccs/

Tider för Ginetta:
Lördag 18 maj
0930-0950 Test 1
1130-1150 Test 2
1330-1350 Kvalificering
1615-1635 Race 1
1840-1900 Race 2