Ginetta Super Car presenteras i Genéve

Det har länge talats om en sportbil för landsväg från brittiska Ginetta. Enligt vissa skulle det bli en något större version av nuvarande G40 medan andra trott på en ersättare till G55. En bil som också skulle fungera som plattform för nästa generations GT4-bil. Men när jag var i Birmingham för en månad sedan visade Lawrence Tomlinson bilder på prototypen till den nya bilen. Samtidigt berättade han att den ska visas på bilsalongen i Genéve som startar 7 mars.

Nu har Ginetta lättat lite på sekretessen genom att visa en dunkel bild på vad som ska vara den stora nyheten. Dessutom avslöjas en del av tekniken kring modellen som ännu inte har någon officiell beteckning. Ginetta betonar att detta är en bil från en fabrik som normalt konstruerar och tillverkar racerbilar. Det kommer också att prägla vägbilen som får ett chassi i kolfiber och mycket downforce.

Motorn är en egen konstruktion på sex liter, utan överladdning, som ska ge mer än 600 hkr. Även växellådan tillverkas ”in-house”, är sekventiell och manövreras med så kallade paddlar. Teknikerna har jobbat hårt att få ner vikten, vilken beräknas ligga kring 1200 kg – en låg siffra för en bil i den här storleksklassen. Man kan förmoda att Ginetta hämtat mycket av tekniken från sina LMP1- och LMP3-bilar för att bilen ska vara så nära en tävlingsbil som möjligt. Upplagan kommer att vara ytterst begränsad och till att börja med ska 20-talet exemplar byggas. Räkna med ett pris därefter!

Super cars eller hyper cars från små tillverkare duggar tätt som vårregn numera och det finns många som undrar hur målgruppen ser ut. Självklart kan inte dessa specialister konkurrera när det gäller kvalitet och detaljarbete med större aktörer som Porsche, Ferrari, Lamborghini, Aston Martin m.fl., men med riktigt små serier och höga priser tycks det fungera ändå. Någon sa till mig att dessa bilar inte har nämnda kända sportbilstillverkare som målbild. Presumtiva kunder väljer inte mellan det ena eller andra, ofta har de redan minst ett exemplar av varje märke…

/Leif Lindström