Ginetta på Autosport Racing Car Show

1796453_979988385384643_1422372272324390099_n

Autosport International – The Racing Car Show – firade 25-årsjubilem och bjöd som vanligt på ett brett utbud av bilar, tillbehör och kuriosa. Sedan några år tillbaka finns också den speciella avdelningen “Engineering” där en stor del av industrin kring bilsporten visar sina produkter. Som vanligt presenterades en del helt nya racerbilar och bland dessa Radical RXC Spyder. En av de mest imponerande nyheterna på mässan stod Renault för med sin R.S. 01 – en GT-bil konstruerad och byggd av Dallara – som ska ersätta den Solution F/Megáne man tidigare använt. Med både kaross och chassi i kolfiber, motor på 500 hkr och 7-växlad, sekventiell låda känns priset på ca 300.000€ full försvarbart. Även om det är en väldig massa pengar…

Ginetta var som vanligt rikt representerade. En egen monter som innehöll senaste versionen av G55, därtill en G40 GRDC. Den senare del i det paket som Ginetta erbjuder hobbyförare. Allt ingår – förarkurs, anmälningsavgifter, Ginetta drivers suit – och efter säsongen får föraren dessutom behålla bilen! Ginetta G40 kunde man också se i Live Arena – en inomhusbana där de som ville kunde åka med några varv. Även här användes vägversionen GRDC.

Den omtalade Ginetta-Juno LMP3 stod placerad i University of Boltons monter – dock bara som chassi. Femton bilar byggs inledningsvis och nio av dessa är redan sålda till olika team. Ginetta/LNT ska driva två, Rollcentre en och University of Bolton en eller möjligen två. Övriga stall är ännu inte officiella men bilen är avsedd för European och Asian Le Mans Series. Med ett pristak på 195.000€ för en komplett bil – därtill låga driftskostnader – känns det som att LMP3 kan locka flera team som har svårt att klara budgeten för LMP2. Nissan är ensam leverantör av motor (V8/420 hkr).

För kommande säsong fortsätter Ginetta sin framgångsrika satsning på de tre egna serierna: Ginetta GT SuperCup (G55), Ginetta GT5 Challenge (G40+G40GRDC) samt G40 Junior. Man återkommer också till British GT med tre stycken G55 GT3 och kör som nämns ovan också fabriksteam i LMP3. Stora startfält förväntas i samtliga dessa mästerskap. Tidigare Ginetta-förare i de svenska serierna – Morten Dons och Aleksander Schjerpen – siktar på att fortsätta i British GT medan Dennis Strandberg har som mål att köra hela GT SuperCup.

Bildtext: Ginetta G40 på Live Arena (foto: Jakob Eberey)