Ginetta kör hela World Endurance med eget team

I januari 2018 presenterade Ginetta sin största satsning hittills då man visade en LMP1-bil. Planen var att två bilar skulle delta i World Endurance Championship och drivas av välkända Manor. Med i bilden fanns också kinesiska TRS, som skulle garantera det ekonomiska.

Men projektet föll innan det egentligen hunnit starta. Visserligen deltog två G60 LMP1 i Le Mans 24-timmars – varav en fullföljde loppet – men när budgeten för att fortsätta saknades tog projektet slut. Åtminstone fram till nu.

Det visade sig också att bilen inte var riktigt konkurrenskraftig jämfört med övriga privata team – SPM/BR Eng. och Rebellion. Något som till stor del tillskrevs Mechacrome-motorn, som inte gav tillräcklig effekt. I år har Ginetta därför mest jobbat med utveckling och ersatt drivkällan med AER:s nya P60B. En 2,4 liters V6:a med dubbelturbo som också används i BR:s LMP1:or.

Denna veckan testar Ginetta sina LMP1-bilar i Barcelona och har bjudit in inte mindre än sex förare. Förutom de båda fabriksförarna Mike Simpson och Charlie Robertson finns förre Le Mans-vinnaren Guy Smith på plats och inte minst intressant – F2-stjärnan Luca Giotto. Italienaren, som ligger trea i årets F2-mästerskap och av många anses som den allra snabbaste, siktar naturligtvis i första hand på Formel 1 men en plats i WEC kan mycket väl vara ett andra val.

Ginetta´s ägare Lawrence Tomlinson har bekräftat att man kommer att delta med två G60 LMP1 hela säsongen 2019/2020 och att de ska drivas ”in-house” av egna teamet LNT.
För en tid sedan meddelade man också att en nyutvecklad LMP3-bil erbjuds privatteam och att man därmed tar upp kampen i denna populära kategori med Ligier och Norma. Ginetta var ju först ut med en egen LMP3:a när klassen introducerades 2015, men efter att ha vunnit ELMS LMP3 det året, drog man sig tillbaka och överlät spelplanen till de franska tillverkarna. Med tanke på att Ligier sålt över 100 LMP3-bilar de senaste åren förstår man att Ginetta gärna vill återvända och kapa åt sig en del av kakan i växande LMP3.

Förutom satsningen på Le Mans-prototyper fortsätter Ginetta med sina väl beprövade G55 och G40. Med enhetsklasserna G55 Super Cup och G40 GT5 Challenge och Cup har man full styrning på det tekniska reglementet, vilket innebär stabila regler och inga kostsamma uppgraderingar för teamen. Knappast konstigt att dessa Ginetta-serier fortsätter att växa och locka nya team och förare.