Ginetta GT5: Planer för säsongen 2016

Falkenberg Classic

Falkenberg Classic

Det startade 2007. Den prisvärda sportbilen Ginetta kom till Sverige som tävlingsbil och redan från början gick allt över förväntan. Inte mindre än 18 nya bilar till start första tävlingen och två helger senare hade de blivit 21. Säsongen 2008 kulminerade klassen vad gäller antal startande när inte mindre än 28 bilar tog starten i samband med Ronnie Peterson Historic Grand Prix på Anderstorp Raceway. Klassen har varit en mötesplats för både unga och äldre, varav en del framgångsrika tagit sig vidare till andra, större bilar. Inte utan framgång.

Den öppna G20-modellen fick 2013 sällskap av G40 – en “lillebror” till GT-bilen G50/G55. Sedan dess tävlar de båda modellerna i samma heat. Ett stabilt tekniskt reglemente är en av orsakerna till att klassen fortsatt att fungera så bra, låga kostnader och enkelhet är andra skäl. Att både G20 och G40 är både roliga och utmanande att köra bidrar också till seriens popularitet.

Den räknekunnige ser säkert att nästa år går Ginetta-klassen in på sin 10:e säsong och detta jubileum ska firas! En kalender är klar i mitten av november och kommer liksom tidigare att bestå av fem helger med två deltävlingar varje gång. Följande är bestämt redan nu:

– Ginetta GT5 Challenge delas upp i två klasser – G40 och G20 – men tävlar tillsammans. Gemensam resultatlista från arrangören men helt separerad poängberäkning för de båda modellerna.

– En “Ginetta Festival” förstärker en av tävlingshelgerna. Alla som tävlat i klassen genom åren är extra välkomna till vårt “Ginetta Center”där vi bjuder på fika. Vilken helg det blir är ännu inte bestämt. En “jubileums-broschyr” tas fram – med historik och aktuell information. Gemensam plats i depån och en utställning där vi hoppas att även bilar för landsvägen kan parkeras.

– Ginetta GT5 fortsätter med Avon-däck.

– Målet att öka antalet G50/G55 fortsätter och en speciell “Cup” kan bli aktuell. Hur den ska utformas och vilka tävlingar som ingår är inte beslutat. Till viss del avgörs det av hur många bilar som kommer att tävla i Sverige 2016.

– Årets Avon GT Trophy kommer inte att fortsätta. Intresset var allt för litet och fokus läggs i stället på Ginetta.

– Planer finns att få “live-streaming” från nästa års tävlingar.

Flera bilar har bytt ägare den senaste tiden och mycket talar för att Ginetta GT5 får ännu fler deltagare 2016. Detta från en bra nivå i år med 17-19 startande.