Ginetta G60 en av stjärnorna i Birmingham!

Det är ingen överdrift att Ginetta ägde torsdagen när Autosport International startade upp. Lanseringen av märkets nya LMP1-bil hade samlat så många nyfikna att det var omöjligt för de flesta att se bilen när den avtäcktes! TV-personligheten Louise Goodman intervjuade Ginetta-chefen Lawrence Tomlinson och tekniske bossen Ewan Baldry och det gick inte att ta miste på hur stolta man var över att kunna presentera märkets överlägset mest avancerade bil någonsin.

Bilen är framtagen i den egna fabriken utanför Leeds men man framhöll också konstruktören Paolo Cantone och Adrian Reynard som jobbat med aerodynamiken. Samarbetet med Cantone är extra intressant eftersom han låg bakom Peugeot 908, som ju vann Le Mans 24-timmars 2009.

Och just Le Mans är det stora målet för TRS/Manor – den första kunden som tecknat sig för LMP1-bilen med beteckningen G60-LT-P1. I den 18 månaders kalender som FIA presenterat för World Endurance Championship ingår både 2018 och 2019 års Le Mans 24h., vilket ger teamet dubbla möjligheter till topplaceringar. Det kines-/brittiska teamet företräddes av Graeme Lowdon som berättade att målet är högt ställt och att man kommer att utmana konkurrenterna om segrarna. I kommande VM möter man enda kvarvarande fabriksteamet Toyota samt privatsatsningar från SMP Racing (BR Engineering/Dallara), By Kolles, Rebellion och Oreca. Utöver TRS/Manor räknar Ginetta med att minst ett team till ska köra deras nya G60 redan i år. Inget officiellt om budget men jag hörde en siffra som påstods vara relevant – 12M € ( ca 120 Mkr)… På plats fanns ett 15-tal representanter från Kina och det är därifrån huvudparten av budgeten kommer.

Ginetta har gjort en makalös resa som varumärke sedan Lawrence Tomlinson tog över 2007. Samma år för övrigt som jag påbörjade mitt samarbete med Ginetta. Med i affären fick han endast G20 men det stod snart klart att målet var betydligt mer moderna bilar. Första egna bilen var G50 som kom 2008 och fick namnet med anledning av att Ginetta då fyllde 50 år. Nu – exakt 10 år senare – heter senaste produkten G60… Men mellan dessa har mycket hänt. G20 ersattes snart av G40, som blivit en stor succé i hemlandet England – och i Sverige. G55 är en utveckling av G50 och den mest segerrika GT4-bilen av alla. Och med G57/G58 har man en grundmodell som både kan användas i LMP3 och andra serier för prototyper – beroende på vilken specifikation man väljer.

I montern fanns alla modeller representerade och just bredden är det som skiljer Ginetta från alla andra tillverkare av tävlingsbilar. Devisen ”From 14 years to 24 hours” är nu tillfullo uppfylld och att karriärstegen fungerar visar Ginetta´s fabriksförare Charlie Robertson. Som 15-åring vann han G40 Junior-serien för att två år senare bli mästare i G55 Super Cup och året därpå vinna European Le Mans Series LMP3-kategori. Nu har 21-åringen ett 5-års avtal med Ginetta och är en av dom som ska testa nya G60!

Övriga nyheter hos Ginetta: GT5 Challenge UK är i stort sett fulltecknad. I en av de 28 anmälda G40 kommer Sebastian Arenram att sitta. I G40 GRDC och nya G40 Cup räknar man med ytterligare ca 35 förare. Det blir trångt på Spa-Francorchamps när alla ska köra samtidigt! G55 är den mest sålda modellen och frågan är hur många som kommer till nya ”GT4 Nordic European Cup”? Mer om detta senare. Svenska GT5 Challenge växer och i år kommer fabriken att ge support i form av tekniker på plats vid våra tävlingar. En bil för landsväg är nästa projekt…men det mesta kring den är hemligt…

Inom några dagar kommer fler nyheter på denna sida. Bland annat en startlista för årets Ginetta GT5 Challenge Sweden!