Ginetta G55 GT3 tvåa i British GT

32_03

Team LNT – Ginetta´s officiella fabriksteam – nådde äntligen en plats på podiet i British GT med en av teamets GT3-bilar. Efter att ha slutat sjua i Race 1 lyckades Mike Simpson/Steve Tandy ta en andra plats i det andra loppet vid premiären på Oulton Park under påskhelgen. Förre GP2-föraren Adam Carroll i par med Gary Eastwood – Ferrari 458 Italia GT3 – korsade mållinjen som segrare i Annandagens inledande tävling – men flyttades senare ner till andra plats, efter en protest från Oman Racing Team som ansåg att deras Aston Martin Vantage blivit hindrad vid depåbesöket av FF Corse´s Ferrari. Tävlingsledningen godkände protesten och segern gick till Liam Griffin/Rory Butcher, som nu leder mästerskapet efter att ha slutat fyra i det andra loppet.

Efter att AM-förarna startat i race 1 var det PRO-förarnas tur att inleda dagens andra 60-minuters race. Carroll´s Ferrari ledde vid depåstoppen men föll tillbaka sedan man “avtjänat” ett 15 sekunder längre depåstopp efter segern tidigare under dagen. Därmed föll man tillbaka men var på väg mot en fjärde plats när Eastwood snurrade på näst sista varvet och föll till en sjätte plats. I stället var det Beechdean´s Aston Martin med Johnny Adam/Andrew Howard som segrade för LNT:s Ginetta och Ecurie Ecosse BMW Z4 med Alexander Sims/Marco Attard som förare.

Glädjande nog har GT4 växt ordentligt sedan i fjol och stod för nära hälften av deltagarna i det 34 bilar starka startfältet. Tidigare Swedish GT-föraren, norrmannen Aleksander Schjerpen, gör sitt andra år för Century Motorsport (Ginetta G55 GT4) och fick med sig en femte plats från race 1. För tidigare G40-suveränen Dennis Strandberg var premiären ingen glädje då medföraren Will Moore var inblandad i krascher i båda loppen. Dennis kör i år en Aston Martin GT4 för Academy Motorsport. Ginetta fortsätter att skörda framgångar med sina GT4-bilar och vann den ena tävlingen och slutade 2:a, 3:a, 4:a i den andra – endast slagna av en Lotus Evora GT4 körd av duon Yusuf/Kershaw.

Även Ginetta GT5 Challenge begick sin premiär på Oulton Park. Totalt 23 bilar på startlinjen och från och med i år är det enbart G40-bilar. Tidigare G20 Cup har ersatts av GRDC där vägregistrerade G40 – försedda med gatdäck – tävlar i en egen klass. Åtta sådana bilar fanns med i debuten.