Alexander Pfister tillbaka i Ginetta

Alexander Pfister

Han började i Ginetta G20 Cup 2008. Sedan blev det fem hela säsonger i klassen för Alexander Pfister. Med en total andra plats som bästa resultat.

Alexander i Ginetta 2008-2012.

Lusten att köra något snabbare fanns och 2013 tävlade han i Swedish GT med en Ginetta G50 – som han delade med Staffan Svenstig.

Ginetta G50 2013 tillsammans med Staffan Svenstig.

Men i familjen fanns sedan tidigare pappa Stefans egenhändigt bygga Lotus Europa som passade bra in i SPVM:s klass Modsport. Fram till 2018 körde Alexander och Stefan omväxlande var sina race i den bilen och som bäst slutade Alexander tvåa i sammandraget. Men nya regler inför fjolåret gjorde att han avstod att fortsätta i klassen.

Fullt ös med pappas häftiga Lotus!

–       Jag övervägde att helt lägga hjälmen på hyllan men det kändes inte rätt. I tankarna fanns hela tiden Ginetta, som alltid erbjudit bra racing på lika villkor. Detta utan att man behövt skruva nämnvärt utan helt kunnat inrikta sig på körningen. När en lämplig G40 dök upp till salu i England kände jag att det var dags att återvända till klassen där allt började!

Han debuterade i Ginetta GT5 Challenge i finalen på Mantorp Park med för honom blygsamt resultat, men varven i höstas tror Alexander blir värdefulla inför årets serie.

Comeback i Ginetta G40.

–       Jag lärde mig bilen och känner mig nu väl förberedd inför en full säsong. Konkurrensen i klassen är tuff men det var den även när jag körde G20, så målsättningen måste vara att kunna kämpa om bra placeringar.

Hampus Rydman är Ginetta-mästare de två senaste åren och det var han som segrade också under Alexander Pfisters debutår. Efter många år i andra mästerskap och bilar återvände Hampus till Ginetta 2018 och nu gör alltså Alexander Pfister detsamma. I fjol såg vi också tidigare mästaren Dennis Strandberg göra ett inhopp. Enligt promotor Leif Lindström inget som förvånar.

–       Racing i dyrare bilar handlar nästan enbart om att det kostar avsevärt mycket mer. Pengar som är mycket svåra att hitta externt numera. Därför är och förblir Ginetta en klass där fler kan vara med och tävla på lika villkor – utan att det kostar en förmögenhet.

Kanske något vi får se mer av? Marcus Annervi är ett exempel som gick från en ohållbart dyr TCR-säsong till en framgångsrik i Ginetta. Nu driver han 3-bilsteam i klassen och kör dessutom GT4.