Aleksander Schjerpen GT3-debuterade för Ginetta

Norrmannen Aleksander Schjerpen som tidigare kört Ginetta G50 i Swedish GT tog för några år sedan steget över till England där han tävlat i en av Century Motorsport´s Ginetta G55 i British GT. Bland annat delade han bil med Fredrik Blomstedt vid ett par tillfällen 2015.

I år har han skrivit avtal att köra Lamborghini Huracán i Crventic´s 24-timmarsserie tre helger, men när Ginetta och Century gav honom ett generöst anbud att köra klassiska Silverstone 500 i en G55 GT3 kunde han inte tacka nej.

Tillsammans med fabriksföraren Charlie Robertson låg de så långt uppe som sjua vid ett tillfälle innan problem med bromsarna och ett extra depåstopp kostade dem tre placeringar. Men en tionde plats i mål var ändå en bra debut.

  • Jag är nöjd med körningen och bilen är verkligen fin att köra, berättar Schjerpen, som inte utesluter att det kan bli fler framträdanden för teamet i British GT.

Ginetta G55 GT3 skiljer sig på de flesta punkter från GT4-versionen även om de bär samma modellbeteckning. En V8 helt i aluminium på 4,3 liters om utvecklar upp till 570 hkr, vilket betyder ca 200 hkr mer än GT4-versionen. Vikten är marginellt högre och aerodynamiken mer utvecklad för ökad downforce. Även hjulens bredd har ökats och mäter 11 tum fram och 12,5 tum bak. På Silverstone´s GP-slinga är GT3-bilarna ca 12 sekunder per varv snabbare än GT4:orna, men så är körtiden också över två minuter per runda.

Segern totalt på Silverstone gick till en Bentley Continental GT3 körd av Seb Morris i par med Rick Parfitt Jr, den senare son till Status Quo-legenden Rick Parfitt.